Dag 12 Kenmare-Glengariff 55 Km

5 juli 2017 - Glengarriff, Ierland

Vandaag gedeeltelijk noodgedwongen een kort ritje. Om op de route te blijven zouden we na circa 27km in Glengariff aankomen. Na Glengariff komt heel lang niks in terms of het gemakkelijk vinden van een slaapplek. Om niet weer zo'n lange tocht als gisteren te moeten rijden was er een prachtig alternatief beschikbaar. Met een kleine detour van 36km konden we voor de prijs van 1 maar liefst 2 beklimmingen ondergaan. Vanuit Kenmare via Tuosist begonnen we aan onze 1ste beklimming. 7 km omhoog en weer 7,5km omlaag naar Lauragh. Jammer dat op deze 'top' het uitzicht niet al te mooi was en het nemen van foto's niet echt noodzakelijk. Meteen na de afdaling zit je midden in de Caha Mountains en begint de 'Healy Pass' weer een beklimming van 6km en een afdaling van 6,5km. Deze bult is een stukje hoger en iets steiler. Maar prachtig !!! Bij de klim veel foto materiaal met mooie uitzichten van de meren onder in het dal. Maar als je klimt is het nemen van foto's wat moeilijk en ben je vooral bezig om boven te komen zonder kapot te gaan. Eenmaal boven een prachtig uitzicht en weer die fantastische stilte. Vergeet nog te zeggen dat we al gedurende de hele dag lichte motregen hadden waardoor de kleren toch weer aardig vochtig werden. Maar na de afdaling een lekkere cappuccino met gebak ( Apple pie en Guinness pie) in een coffeeshop in combinatie met lokale wolproducten verkoop. Prachtige kwaliteit truien, petten, mutsen en sjalen voor een relatief lage prijs allemaal van de mooie schaapjes die we elke dag zien scharrelen. Maar helaas wanneer je met de fiets reist laat je deze liggen omdat de bagage al genoeg is. Nog 15km doorgetrapt en we kwamen aan in Glengariff. Een leuk klein plaatsje met diverse hotels en B&B's. Gekozen voor een goedkope optie met avond maal combinatie en weer de was laten doen. Helemaal top. Morgen richting Cork circa 90km maar hopelijk met een zonnetje.