Dag 9 Doolin - Ballylongford

2 juli 2017 - Ballylongford, Ierland

Lieve lezertjes, de meeste blogs worden geschreven door Rik die natuurlijk de zaken veel te rooskleurig voorstelt. Dat komt door zijn ziekelijke gewoonte om afzien te kunnen waarderen en pas tevreden naar bed gaat als elke spier schreeuwt om een dag rust. Dat is overdreven maar een beetje van die mentaliteit moet je wel bezitten om te fietsen in Ierland. Het is aan mij, Martin broer van Rik beste collega's van Zozijn, om af en toe de waarheid te spreken over hoe het ook kan worden ervaren. Fietsen in Ierland? Eerst waarom wel; Prachtige natuur, Leuke pubs, Leuke mensen. Waarom 2 keer nadenken; het gaat hier op en neer zonder einde, het houdt nooit op, het weer is totaal onberekenbaar, het kan hier spoken, de wind is meestal krachtig. Stel je Nederland voor met windkracht 5 tegen, met bijna continue regen en met ruim 100 km/uur vlak langs je razende auto's en dat 80 km lang. Dat doe je niet vrijwillig als je thuis bent en dan moet je het klimmen erbij denken. Gelukkig is dat niet elke dag zo maar gisteren was het precies zo en daarbij was ik nog ziek ook. Mijn slechtste dag op een fiets ooit. Als je ooit hier serieus wilt gaan fietsen zijn een paar dingen essentieel, goeie kwaliteit fiets en kleding, kleding voor alle omstandigheden bestaan niet maar je moet iets samenstellen dat daar dichtbij komt, houdt je aan de route van mijnheer Benjaminse, onze fietsgoeroe/routemaker. Je komt bijna altijd in de problemen als je dat niet doet, vooral veel verkeer. Boek liever niet van te voren een accommodatie want je weet gewoon niet wat voor weersomstandigheden je staan te wachten en dan moet je, zoals gisteren, plotseling 85 km tegen wind en regen in, op en neer naar je bestemming omdat je al betaald hebt. Er zijn hier zat B&B's. Neem ruim de tijd voor deze reis zodat je dagen met keiharde wind en regen kan overslaan. Ga niet kamperen, dat slaat nergens op hier, tenzij je super mazzel hebt of niet aan vakantiereis maar survivallen doet. Als je dat allemaal in gedachten houdt is fietsen in Ierland zwaar maar een van de mooiste dingen die je kan ondernemen en ervaren.

1. Etchica:
    3 juli 2017
    Hé Martin, wat heerlijk ontluisterend en ontnuchterend. Ja, ik ken de positiviteit van je broer maar al te goed daarom ben ik ook zo gek op m al zo'n jaartje of dertig -:) Maar ik kan me voorstellen dat het niet altijd handig is dat "piepen doe ik niet" mentaliteit. Als ik jullie verhalen lees dan heb ik de indruk dat de voorbereiding echt goed was, dat Ierland zo grillig is kwa klimaat had ik geen idee van. Je advies om niet te gaan kamperen in ierland neem ik ter harte uiteraard..-: Ik kijk uit naar het volgende verhaal! Warme brasa van Chica, Kootje en Roccootje